După expoziţii în exclusivitate tematice
(„Nuduri”, „Veneţia”, „Titanic”, „Broderii de Burges”, „Lumea copilăriei”),
noul obiectiv asupra căruia şi-a direcţionat Florian Doru Crihană săgeţile
umorului său inteligent, îl constituie Turnul Eiffel. Este destul de curajos ca
pe seama unui monument celebru al artei arhitectonice universale, simbolul cel
mai cunoscut al Franţei pe Mapamond, obiectiv turistic dorit de orice locuitor
al Terrei, să creezi umor, să provoci râsul, să aduci zâmbetul pe buze.
Probabil că la aşa ceva nu s-au gândit nici inginerul şi arhitectul Alexandre Gustave
Eiffel, nici proiectanţii acestuia Emile Nouguier, Maurice Koechlun şi Stephen
Sauvestre, nici inginerul român Gheorghe Pănculescu atunci când la Vălenii de Munte i-a furnizat lui Eiffel informaţii
în legătură cu tehnologia inventată de el pentru construcţiile metalice şi nici
chiar producătorii de la Hunedoara ai oţelului folosit la subansamblurile
confecţionate. Şi totuşi, Florian Doru Crihană, şi el inginer naval de
profesie, dar şi redutabil pictor, cu mijloacele umorului vizual ştie să creeze
numeroase situaţii hazlii, întreţinând buna dispoziţie a privitorului şi
stimulându-i fantezia şi pofta de râs. Toate acestea fără a minimaliza
grandoarea acestui monument istoric din metal şi fără a arunca asupra sa vreo
umbră care să-i ştirbească valoarea şi prestigiul ca operă artistică.
El este pus în relaţie cu alte monumente, precum Fortăreaţa Bastilia, Catedrala Notre Damme, cu „Coloana Infinitului” a lui Constantin Brâncuşi, cu Podul de pe Tamisa, cu dansatoarele de la cabaretul Moullin Rouge, cu ruleta franceză şi chiar cu vestimentaţia împăratului Napoleon Bonaparte. Comicul atinge coarde sensibile în uleiurile „Clipe de odihnă pe Champs Elysees”, „Cafea la înălţime”, „Micul interpret”, „Trăsura”, „French cancan”, „Inceputul”, „Criza”. Mai mult, Crihană nu uită de temele care au făcut subiectul altor cicluri, astfel că Turnul Eiffel îl întâlnim şi sub formă de gondolă înaintând pe canalele Veneţiei, prelungire a suliţei lui Don Quijote în lupta cu morile de vânt sau aminteşte de scufundarea Titanicului.
Ceea ce impresionează la Florian Doru Crihană şi de această dată, alături de multiplele situaţii comice create, este acurateţea lucrărilor sale, grija cu care ştie să creeze imagini panoramice, să construiască spaţii de mare respiraţie. El este un desenator precis, un geometru desăvârşit. Specialitatea sa de inginer îl ajută să configureze imaginea Turnului Eiffel şi a faţadei edificiilor cu răbdarea unui orfevru, să detalieze cele mai mici amănunte, tocmai pentru a le pune în evidenţă frumuseţea şi valoarea stilistică.
Corneliu STOICA
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu