Florian Doru Crihană: „Satirische Idyllen”

miercuri, 19 august 2009


Afirmat, cunoscut şi apreciat pe plan internaţional chiar mai mult decât în România, ţara în care trăieşte, caricaturistul gălăţean Florian Doru Crihană s-a bucurat de editarea unui prim album de artă tot din partea unei personalităţi din străinătate. Această personalitate este Dieter Burkamp, reputat ziarist şi mare colecţionar de artă din Germania, iar editura la care a apărut albumul se numeşte Kerber Art din Bielefeld, specializată în tipărirea operelor de artă modernă şi contemporană, cărţi cu conţinut cultural şi istoric, precum şi albume de artă fotografică.



Albumul lui Florian Doru Crihană, intitulat „Satirische Idyllen”, este de format 26 x 20 cm, are 96 de pagini, coperte legate şi plastifiate, iar cele 84 de reproduceri după lucrările caricaturistului, majoritatea din colecţia lui Dieter Burkamp, sunt tipărite pe hârtie cretată. Concepţia grafică a cărţii şi textele (redactate în limbile germană şi engleză) aparţin editorului albumului şi soţiei acestuia, doamna Gisela Burkamp, critic de artă cunoscut în Germania pentru pertinenţa şi exigenţa aprecierilor sale.



În textul său, Dieter Burkamp mărturiseşte cum a venit în contact cu creaţia plasticianului gălăţean în 1990 la Concursul Internaţional de Caricatură „Satyrykon” din Legnica (Polonia). Fiind membru al juriului, a fost impresionat de stilul original al acestuia şi mai ales de faptul că el practica o caricatură în tehnica uleiului pe carton, considerată compatibilă doar cu pictura şi nicidecum cu creaţia satirică. A ţinut să-l cunoască personal, i-a apreciat calităţile, l-a încurajat, l-a îndemnat să participe la cât mai multe concursuri internaţionale profesioniste de profil, i-a achiziţionat în timp peste 500 de lucrări. Că Florian Crihană i-a urmat sfaturile, stau mărturie şi cele 75 de premii internaţionale pe care el le-a primit din 1990 până acum. Gisela Burkamp, în comentariul său, face o incursiune în pictura umoristică a artistului gălăţean, subliniind bogatul conţinut ideatic al acesteia, originalitatea şi unitatea stilistică, forma perfect echilibrată a compoziţiilor, ingeniozitatea cu care găseşte subiecte umoristice chiar şi acolo unde te aştepţi mai puţin. Autoarea subliniază că Florian Doru Crihană este un pictor subtil, meticulos, atent la detalii, capabil să creeze atmosferă, să individualizeze personajele, să înfiereze răul şi racilile societăţii sau să aducă zâmbetul pe buze.



Parcurgând cele 84 de reproduceri color, excepţional imprimate tipografic după fotografiile executate de Thomas Gliem, încercăm o adevărată desfătare intelectuală. Mai ales că foarte multe imagini le vedem acum pentru prima oară. Florian Crihană ne invită la un adevărat festin umoristic, la un ospăţ care uneori ne amuză, ne face să izbucnim în hohote de râs, alteori ne face să schiţăm un zâmbet amar, să cădem pe gânduri, să medităm asupra realităţilor asupra cărora el şi-a îndreptat sfichiul satiric. Artistul construieşte cu siguranţă, desenul său este clar, precis, iar în culoarea aşternută cu sensibilitate găseşte o sursă care se acordă şi accentuează potenţialul umoristic al subiectelor abordate. Sobrietatea şi gama lui de griuri colorate au devenit recognoscibile pentru cei care îi urmăresc evoluţia, însă el ştie să apeleze, când simte nevoia, şi la culori mai puternice (roşu incendiar, albastru ultramarin, verde intens, violet), diversificându-şi astfel paleta şi producând un şoc retinian. Tematica lucrărilor sale cuprinde un registru foarte bogat, incluzând aspecte extrase din realităţile sociale ale României postdecembriste, din mediul bancar şi financiar, din lumea sportului şi a oamenilor de afaceri etc., dar şi foarte multe subiecte ce fac trimiteri la opere literare, personaje şi opere de artă celebre.



Unele imagini sunt de-a dreptul insolite: un ins face duş având instalaţia conectată la şuvoiul unei cascade (Natur und Umwelt IV); un ţăran ară cu un plug al cărui brăzdar este o tastatură de computer (Ohne Titel V”); o femeie bate cu paleta covorul asfaltic al unei şosele („Ohne Titel II”); o îngrijitoare face curăţenie cu mop-ul în paginile Constituţiei Uniunii Europene („Verfassung-Kehraus”); mouse-ul unui computer este chiar un şoarece real („Mouse”); doi brancardieri de pe o ambulanţă încearcă să ridice o victimă cu tot cu calea ferată pe care aceasta se găseşte („Medizynisches”); din robinetul Consiliului Europei picură doar apă din care abia se adapă un cal (Ohne Titel III); în timpul unor inundaţii catastrofale, un urs îl protejează pe un bărbat pentru a nu fi înghiţit de ape („Natur und Unwelt V”); doi muncitori strâng un zid pe o bobină metalică („Mauerbau”). Exemplele pot continua. Florian Doru Crihană nu alunecă niciodată în grotesc, umorul şi satira sa sunt inteligente, exprimate cu fineţe, „in Moll”, cum consideră Gisela Burkamp, sau „in minor key”, după varianta engleză a comentariului.



Albumul se încheie cu un „Anhang” (anexă), care cuprinde biografia în date a artistului, expoziţiile personale organizate, manifetările de grup la care a participat, precum şi premiile internaţionale primite. Semnalăm şi prezenţa a trei fotografii ale lui Crihană, dintre care una îl înfăţişează copil şi alta când se afla în serviciul Marinei Militare.



Importantă realizare pentru Florian Doru Crihană, albumul de artă editat de Dieter Burkamp este cea mai plauzibilă confirmare a valorii internaţionale a creaţiei caricaturistului gălăţean, un act editorial care dă posibilitatea unui cât mai mare număr de iubitori ai genului satiric vizual să-i cunoască opera. Menţionăm că lucrarea a fost lansată în ziua de 31 iulie a.c. la Muzeul Caricaturii din Vianden (Luxemburg), în cadrul căruia artistul şi-a deschis o a doua expoziţie personală („Portrete”) şi că urmează să fie lansată şi în Germania, la Oerlinghausen (oraşul în care trăiesc soţii Burkamp), în Belgia, Serbia, Austria.


Corneliu STOICA


1 comentarii:

Pito spunea...

MUY BUUUEEEENOOO!!!!

Que buenas viñetas.

Saludos