În breasla caricaturiştilor, Iulian Pena este perceput ca un PAI contondent care bulversează inerţii molcome, ridicând celebra „batista pe ţambal” atât de apreciată în sertarul nostru românesc. Intenţiile lui sunt certe: menţinerea calităţii în arta graficii satirice şi biciuirea oricărui simptom de alienare a liniilor umorului.
Iulian Pena-PAI a debutat în paginile revistei Urzica în 1973, apoi a urmat fireasca ascensiune, poate cam lentă pentru ambiţiile oricărui tânar creator, prima participare internaţională a fost la Gabrovo (Bulgaria), în 1979, iar prima recunoaştere internaţională s-a ivit peste 4 ani, în 1983, când i s-a oferit o „menţiune de onoare” în cadrul unui puternic Salon – Yomiuri Shimbun (Tokyo, Japonia), apoi au urmat 88 de premii internaţionale şi 23 naţionale, şi numeroase prezenţe în juriile concursurilor. Poate sunt mai puţin relevante aceste cifre, mai există şi alţi caricaturişti români cu panoplia înzestrată cu trofee, dar tocmai această efervescenţă competiţională l-a impulsionat pe Iulian Pena-PAI să construiască o colecţie impresionantă de cataloage ce conţin „idei de aur” ce au presărat sare şi piper de-a lungul timpului şi zâmbetelor ce l-au însoţit.
Din cele peste 650 de albume adunate în colecţia sa, Pena-PAI a selectat aproximativ 1000 de desene, ce au fost în competiţie în cele mai puternice Saloane internaţionale din perioada 1970-1990 (Ancona, Marostica, Gabrovo, Montreal, Nassredin Hodja, Skopje, Tokyo) şi câteva din România (HumoDeva, Uriziceni) – toate acestea pentru a constitui un excelent ghid pentru amatorii de grafică satirică de foarte bună calitate, cât şi un reper virtuos pentru cei ce vor să intre în grupul de elită al caricaturii sau cei care sunt deja consacraţi. Această antologie va continua să fie „energizată” cu desene ce va acoperi perioada 1990-2000.
Însuşi autorul îşi motivează acest demers pătimaş, la care lucrează de 6 ani, susţinut tehnic şi moral de un alt caricaturist, Horia Crişan, ce i-a oferit spaţiul web, printr-o declaraţie frustă, specifică temperamentului său:
«Toata tinereţea artistică mi-am petrecut-o pe lângă diverşi Maeştri, individualişti, ce ţineau "sub saltea" cataloagele internaţionale. S-au dus, dar cataloagele au rămas tot la saltea. Sunt multe case cu poduri cu o bogăţie de cataloage. Erau într-o castă ad-hoc, ce ne ţineau la distanţă de artiştii din lume şi creaţia acestora. În ţară nu puteai vedea decât subiecte cu frizeri şi ospătari, celelalte teme fiind tabu. Circulau în anii '70 câteva premii internaţionale, care, pe atunci, aduceau mare faimă în ţară....Accesul tinerilor la Saloane era limitat arbitrar tocmai să nu le luam posibilele premii internaţionale. Pasiunea pentru caricatură a făcut, ca mai târziu să strâng o colecţie foarte bogată de cataloage. Azi scot de "sub saltea" colecţia mea, e păcat să se piardă. Eu am scos-o. Ei niciodată...»
[link general] [link: tema sport] [link: tema Romania]
Iulian Pena-PAI a debutat în paginile revistei Urzica în 1973, apoi a urmat fireasca ascensiune, poate cam lentă pentru ambiţiile oricărui tânar creator, prima participare internaţională a fost la Gabrovo (Bulgaria), în 1979, iar prima recunoaştere internaţională s-a ivit peste 4 ani, în 1983, când i s-a oferit o „menţiune de onoare” în cadrul unui puternic Salon – Yomiuri Shimbun (Tokyo, Japonia), apoi au urmat 88 de premii internaţionale şi 23 naţionale, şi numeroase prezenţe în juriile concursurilor. Poate sunt mai puţin relevante aceste cifre, mai există şi alţi caricaturişti români cu panoplia înzestrată cu trofee, dar tocmai această efervescenţă competiţională l-a impulsionat pe Iulian Pena-PAI să construiască o colecţie impresionantă de cataloage ce conţin „idei de aur” ce au presărat sare şi piper de-a lungul timpului şi zâmbetelor ce l-au însoţit.
Din cele peste 650 de albume adunate în colecţia sa, Pena-PAI a selectat aproximativ 1000 de desene, ce au fost în competiţie în cele mai puternice Saloane internaţionale din perioada 1970-1990 (Ancona, Marostica, Gabrovo, Montreal, Nassredin Hodja, Skopje, Tokyo) şi câteva din România (HumoDeva, Uriziceni) – toate acestea pentru a constitui un excelent ghid pentru amatorii de grafică satirică de foarte bună calitate, cât şi un reper virtuos pentru cei ce vor să intre în grupul de elită al caricaturii sau cei care sunt deja consacraţi. Această antologie va continua să fie „energizată” cu desene ce va acoperi perioada 1990-2000.
Însuşi autorul îşi motivează acest demers pătimaş, la care lucrează de 6 ani, susţinut tehnic şi moral de un alt caricaturist, Horia Crişan, ce i-a oferit spaţiul web, printr-o declaraţie frustă, specifică temperamentului său:
«Toata tinereţea artistică mi-am petrecut-o pe lângă diverşi Maeştri, individualişti, ce ţineau "sub saltea" cataloagele internaţionale. S-au dus, dar cataloagele au rămas tot la saltea. Sunt multe case cu poduri cu o bogăţie de cataloage. Erau într-o castă ad-hoc, ce ne ţineau la distanţă de artiştii din lume şi creaţia acestora. În ţară nu puteai vedea decât subiecte cu frizeri şi ospătari, celelalte teme fiind tabu. Circulau în anii '70 câteva premii internaţionale, care, pe atunci, aduceau mare faimă în ţară....Accesul tinerilor la Saloane era limitat arbitrar tocmai să nu le luam posibilele premii internaţionale. Pasiunea pentru caricatură a făcut, ca mai târziu să strâng o colecţie foarte bogată de cataloage. Azi scot de "sub saltea" colecţia mea, e păcat să se piardă. Eu am scos-o. Ei niciodată...»
[link general] [link: tema sport] [link: tema Romania]
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu