Florian Doru Crihană între alfa şi omega

marți, 13 ianuarie 2009

Revista grecească "Epsilon" l-a asediat pe Florian Doru Crihană, nu cu intrebări săgetătoare ca la Termopile, ci cu interogaţii întrupate din bulgări de zăpadă.




"Lucrările dumneavoastră sunt pesimiste?"

Caricatura este întotdeauna optimistă, ea criticând lucrurile rele din societate. Bineînţeles, uneori încerc să prevăd viitorul într-o situaţie-caricatură, dar în câteva astfel de cazuri viitorul nu arată prea bine.

“Cum aţi ales Omul de zăpadă pentru exprimarea problemelor zilelor noastre?"

Câţiva dintre oamenii mei de zăpadă sunt normali în amintirea frumoasei copilării pe care am avut-o. Pe alţi "Oameni" i-am făcut directori pentru relele aduse în lumea noastră cu această criză financiară. A fost dificil să trimit omul de zăpadă în situaţii sociale. Mi-a luat 5 luni să găsesc soluţiile. Dar cred că este timpul meu să fac lucrurile într-o manieră matură, să mă gândesc mai îndelungat şi mai adânc la subiectele mele. Această situaţie m-a transformat într-un profesionist al caricaturii, mai mult, un pictor satiric. Noua mea atitudine satirică a fost observată de critici şi istorici de artă din Europa şi mi-au pus lucrările în expoziţii alături de William Hogarth, Salvador Dali, Pablo Picasso, Charles Antoine Coypel în Germania, şi lângă Honoré Daumier în Elveţia.



"Cum de l-aţi adus la subiect pe Pinocchio?"

Am făcut legătura între cele două simboluri din copilărie: Pinocchio şi Omul de zăpadă prin intermediul unui lucru comun şi interesant: nasul. Cercul simbolurilor este închis de săniuţă. Atracţia mea specială pentru basme este confirmată de contribuţia pe care am avut-o în 2008 la expoziţia anului de la Muzeul Caricaturii Basel - Elveţia - "Basmul într-o nouă viziune". Lucrările mele au fost noi variante la "Pinocchio", "Gulliver în ţara piticilor" şi "Albă ca zăpada". Toate acestea vor fi expuse din nou la Frankfurt pe Main începând cu iunie 2009 la “Muzeul Fraţilor Grimm”.

"Sunteţi pasionat de satiră sau de umor?"

Întotdeauna încerc într-o serie tematică să ating ambele laturi ale caricaturii: umorul şi satira. Încerc la început de an să fiu optimist. Iarna este un timp al sărbătorilor, un timp al pregătirilor unui nou început.

"V-aţi folosit în multe desene de nasul omului de zăpadă. De ce?"

Pentru că nasul său este partea sa cea mai colorată. De aceea şi privitorul este atras spre această direcţie. Deasemenea, pictorul. Nasul poate fi salariul său, creierul său, puterea sau arma sa. Totul depinde de imaginaţia creatorului.

[interviu de Aris Malandrakis]


0 comentarii: