Cafeaua şi variaţiile caricaturii

sâmbătă, 23 aprilie 2011




Caricatura mai intâi a respirat pe hârtia ziarelor. Apoi s-a dichist în culori, şi de pe şevalet a ajuns în galeriile de artă. Cu timpul a adăugat monoclu, frac şi joben şi s-a prezentat pe simeze muzeale. Actual, când invazia artelor s-a infiltrat în spaţii neconvenţionale, grafica satirică s-a conformat vizibilităţii nonconformiste cu săgeată certă către impactul artist-public, public ce poate fi iniţial pasiv, apoi curios, deviat în serios, cu ochi voluptoşi, iar în final opera artistului să fie privită termometric de connaisseurs. Circuitul artei în natura, mentalităţi şi istorie.


România, printre puţinele ţări europene lipsite de un muzeu al graficii satirice, trăieşte artistic din bunăvoinţe sau întâmplări. Exemplu : cine hoinăreste prin centrul vechi al Bucureştilor poate să descopere în haz-delict o cafenea şic - Buen Humor - cu interiorul căptuşit de pictura satirică inconfundabilă a lui Florian Doru Crihană. Proiectul s-a ivit întâmplător, sau poate numele cafenelei a atras numele artistului într-un subconştient al faptelor, psihanaliza paşilor regăsiţi poate fi revendicată de oricare amator de ironie estetică, ce n-ar trebui să ocolească acest spaţiu inedit. Posibil vor urma şi alte inserturi expoziţionale satirice.

Pe lânga deja cunoscutul «Cuptor cu lemne», care în toamnă va aniversa 10 ani de prietenie cu caricatura, s-a mai ivit un posibil jucător ambiental al umorului desenat.


C. Pavel, ludicul atlet

miercuri, 20 aprilie 2011

Barcelona e sclava driblingurilor lui Messi sau Iniesta şi arhitecturii lui Gaudi. În rest există oameni, case şi maşini ca peste tot în lumea cu asfalt, taxe şi semafoare. Dar diferenţa de savoare urbană între Barcelona şi restul citadelelor e de la fructul crud la cel copt.
Probabil că jongleriile fotbalistice şi ce edilitare au stimulat organizarea unei competiţii de grafică satirică cu tematică sportivă, acum ajunsă la ediţia a 3a. Dintr-un număr de peste 450 de lucrări trimise în concurs de artisti proveniţi din roza vânturilor, juriul catalan a admis că forma grafic-sportivă a lui Constantin Pavel e cea mai tonic-satirică: Premiul I şi capital pentru un miel.


Constantin Pavel
First Prize
3rd International Competition for graphic humour
Barcelona



Revista Comics no. 3

luni, 18 aprilie 2011


Revista Comics începe să semene cu un ghem ce adună toate firele artei BD contemporane. Al 3lea număr cuprinde interviu comics.cevamarunt, prezentarea celui mai de succes album de BD românesc - Cowboy Dog de Nic. Nobilescu, un fragment grafic de Mihai Grajdeanu dupa nuvela "La Ţigănci" de Mircea Eliade, noi apariţii de albume şi cărţi BD. Trupul revistei e constituit din lucrarile a 18 artişti, remarcând două nume noi - Cristian Marcu şi Ileana Surducan - ce aduc un plus calitativ proiectului editorial susţinut de Octav Ungureanu.
Lansarea în apele lecturii palpabile va fi marţi, 19 aprilie, orele 7 crepusculare, la Base Cafe, iar cine ratează prezenţa poate achiziţiona revista de la Libraria Jumătatea Plină sau prin comandă directă la adresa comics@revistacomics.ro.


Pavel Botezatu: chinezării olimpiene

vineri, 15 aprilie 2011

Portocalia domnului Goe are savoare şi parfum. Portugalia ortografică e la fel. Orice itinerariu turistic poate certifica asta. Cu un asemenea paradis existent, grafica satirică a primit şi ea spaţiul ei de bunăstare. Sintra, o suburbie splendidă a Lisabonei, declarată patrimoniu UNESCO datorită arhitecturii romantice de sec. XIX ce abundă zonal, este locul de desfăşurare al unui eclectic concurs - World Press Cartoon - ce integrează trei secţiuni competitive: caricatură, desen editorial şi gag.
Dintr-o selecţie de elită, atrasă şi de potenţialul financiar al premiilor, s-a remarcat şi caricaturistul gălăţean Pavel Botezatu care, cu o temă mitologică reconvertită, a obţinut o menţiune specială la secţiunea desen editorial.

Pavel Botezatu
Honorable Mention
VII World Press Cartoon 2011
Sintra
(Portugal)

Vinuri montane

marți, 12 aprilie 2011


Echinocţiul primăverii caricaturistice s-a înfiripat în cetatea Devei în ambientul Festivalului internaţional de umor “Liviu Oros” unde şi grafica satirica şi-a afirmat verde prezenţa în două ipostaze: şarjele grafice ale lui CRIV (Cristinel Vecerdea) şi concursul naţional de caricatură cu tema «Omul, vinul şi restul lumii». Desigur, nu solurile carbonifere ale zonei au oferit ofranda vinicolă, dar ozonul pădurilor Zarandului a deschis supapele plăcerilor bahice cu materiale de împrumut.

Juriul salonului de caricatură – Cornel Udrea, Cristian Cheşuţ, Cristian Topan – a strâns lucrările-n ciorchine, a distilat ironiile şi a îmbuteliat palmaresul :


Premiile Signum Ludica

Cristian Marcu

Gheorghe Matei MATEO

Otilia Elena Borş

Costel Pătrăşcan


Premiul UAP

Dan Silviu Turculeţ


Ce s-a văzut pe simeze vă prezentăm în clipul realizat de Cristian Marcu care a încins alaiul de sticle şi pahare, compunând o simfonie alertă de pete şi linii zglobii ce însoţesc desenele premianţilor. Astfel dinamizată, grafica satirică seamănă cu un personaj rebel pregătit să-şi emancipeze heraldica blazonului. Înnoirea acestei arte este necesară. E primăvară...



Rudi, în vis continuu....

vineri, 8 aprilie 2011


Caricatura lui în linii precise oferă un sens exact al hazului. Un umor previzibil ce atacă neconformist. Privirea lui albastră avea o formă ironică la fel de concretă. Un entuziast ce risipea glume şi bonomie. Sibiul era himera lui germanică. Un entuziast şi al timpului, de aceea s-a grăbit...

Crampele bufonului

joi, 7 aprilie 2011



Pe Andrei Pleşu, filosoful plin de dileme ca o gură putredă plină de carii, îl ştim cu toţi de vreo dooj'de ani. Din istoric de artă, curajos dizident plimbat pe la Heidelberg, a ajuns menestrel pe la curţile tuturor preşedinţilor cotrocenişti. Şi cum guşa de calitate cu bani mulţi se întreţine, a primit diverse stipendii de la moguli naţionali şi internaţionali (vezi NEC) perorând sofisme la care salivează publicul 'telectual fidel ambalajelor strălucitoare.
Plictisit el însuşi de normele socialiste la care e supus neuronal, dar care îi oferă un consum pantagruelic de ifose (despre limite: să scrii dupa teme impuse e un compromis al funcţiunii creative, un regres psihic care îl face abulic pe ipochimen) domnul Pleşu umple spaţiile carpato-pontice-danubiene cu vorbe gongorice din care picură lichidul insipid al nimicului.
O mostră se poate citi aici (nu ezitaţi să lecturaţi şi comentariile cititorilor care sunt în contradicţie cu flasca ideaţie pleşuvă), dar clou-ul acestei apariţii este exemplul concret al unui act ratat. Şi al unui intelectual ratat.

PS: psihanaliza defineşte actul ratat ca un rezultat vizat explicit ce nu este atins, ajungând să fie înlocuit printr-un altul.

Fizionomiile momentului

marți, 5 aprilie 2011