Triumvirat anti-plagiat

duminică, 28 martie 2010

În arena graficii satirice, unde ideea este perla, orice tentă de similitudine sau indecentul plagiat devine motiv de spadă & sfadă. Ca o provocare, caricaturistul moldo-german Valeriu Kurtu (KurtuKunst) împreună cu Limes Image Agency Berlin au organizat un Concurs internaţional cu tema pişcătoare "Plagiarism", iar caricaturiştii români nu au ezitat să ironizeze mimetismul "liniilor duble", înţepând câştigător 3 premii speciale.


Octavian Bour
Premiu Special
1. International Cartoon Competition 2010
"Plagiarism"
Berlin


George Licurici
Premiu Special
1. International Cartoon Competition 2010
"Plagiarism"
Berlin


Doru Axinte
Premiu Special
1. International Cartoon Competition 2010
"Plagiarism"
Berlin

Un caricaturist pe lună: Mihai Boacă

miercuri, 24 martie 2010



Mihai Boacă s-a născut pe 18 august 1952 la Brasov. De profesie inginer geodez, de simţire caricaturist, actual clujean şi meşteşugar de glume. A debutat în grafica satirică la Racul, celebra pagină de umor grafic din revista Flacăra (1974-1989) care tinde să devină un zapis al istoriei caricaturii româneşti. Si cum un rac cu simţul umorului îşi răzvrăteşte instinctele, Mihai Boacă a mers înainte, publicând şi în revistele "Urzica", "Magazinul", Viaţa studenţească", participând la numeroase expoziţii şi Saloane naţionale şi internaţionale (Salonul Umorului, Bucureşti - 1975, 1976; Salonul Damigenius, Huşi - 1998/2007; Saloanele de la Suceava, Galaţi, Petroşani, Tg. Mureş, Gura Humorului, Gabrovo, Marostica, Knokke-Heist, Tolentino, Istanbul, Skopje, Montreal), obţinând 15 premii. Caricaturist-editorialist la cotidienele Monitorul de Cluj (1998/2000) şi Ziarul Văii Jiului (2008/2009).











Florian Doru Crihană: „Veneţia”

marți, 23 martie 2010

Culoarea şi dalta



După ce în ultimele expoziţii personale a abordat nudul şi portretul, genuri consacrate ale picturii, făcându-le purtătoarele unor importante surse umoristice, Florian Doru Crihană a promis că nu va neglija nici peisajul. Şi s-a ţinut de cuvânt. Pentru expoziţia deschisă în cursul lunii martie a.c. la Galeriile de Artă „Nicolae Mantu”, el şi-a ales nu orice peisaj din România sau de undeva din alt areal de pe mapamond, ci pe cel al Veneţiei, oraş construit pe cele 118 insule ale lagunei formată la vărsarea unor importante ape ale Italiei în Marea Adriatică. În felul acesta, Veneţia, care de-a lungul timpului a constituit un reper spre care s-au îndreptat atâţia slujitori ai paletei, imortalizându-i palatele fastuase, gondolele romantice, podurile şi punţile ce arcuiesc peste aproape 200 de canale, Veneţia, capodopera unui popor de artişti, cunoaşte o abordare inedită. Cu mijloacele sale satirice, Crihană ne oferă un amplu spectacol comic, la care participăm râzând, amuzându-ne sau meditând la aspectele transpuse pe carton de penelul său umoristic.



Ca în mai toate expoziţiile sale de până acum, şi de această dată Florian Doru Crihană îşi dovedeşte înaltul său potenţial creativ, fantezia bogată, umorul inteligent, preocuparea pentru ca genul caricatural să nu alunece în grotesc sau în vulgaritate, ci să-l desfete pe iubitorul de artă, să-i creeze o stare de bună-dispoziţie, să-l tonifice. Ansamblul său de lucrări, construit cu măiestria unui arhitect de imagini demne de măreţia uneia dintre aşezările cele mai frumoase ale lumii, este unitar, fiecare tablou este pictat cu minuţie, în culori calde, desenul este condus cu siguranţă. Griurile de nuanţe diferite sunt articulate cu tonuri mai vii, compoziţia este echilibrată, iar personajele nu exagerează în deformări corporale. Situaţiile comice sunt multiple şi vizează aspecte ce ţin de trecutul, cotidianul sau de viitorul acestui oraş, de oamenii lui, de industria turistică, de tehnicile de transport, de specificul acvatic al aşezării etc. În celebra Piaţă San Marco, centrul Veneţiei turistice, cunoscută pentru invazia de porumbei, locul palatelor este luat de căsuţele supraetajate ale acestora („San Marco”). Într-o faimoasă tradiţie gastronomică italiană, oraşul este văzut ca o uriaşă farfurie din care se revarsă un bogat preparat din spagheti („Unde”).



Podurile veneţiene sunt deplasate în spaţiul ceresc, constituind mijloace de legătură a norilor („Poduri veneţiene”). O viitoare dislocare a construcţiilor şi scufundare a oraşului provoacă imagini tulburi („Derivă”). O doamnă, pregătită pentru carnaval, asistă cum o gondolă, prevăzută cu cabină, este ridicată până la fereastră pentru a o lua şi a o conduce spre locul de distracţie (”Pregătirea pentru carnaval”). O gondolă cu deţinuţi se îndreaptă pe o pânză de apă ce conduce către o gură de canalizare („Scursurile Veneţiei”). Nişte copii se joacă într-un bazin plutitor, ancorat lângă peretele unui edificiu („Bazinul”). O pizza uriaşă devine obstacol în traficul pe un canal („Blocaj în trafic”). Muzicanţii dintr-o gondolă cântă unei perechi de îndrăgostiţi atât de concentraţi, încât nu observă că vehiculul acvatic se scufundă („Umeda serenadă”). Arcadele Turnului Effel se contopesc cu valurile apelor din canalele veneţiene („La intrare”). Mustăţile lui Don Quijote au devenit două gondole (”Gondolele lui Don Quijote”).




Exemplele unor astfel de scene umoristice pot continua şi ele pot fi urmărite parcurgând lucrări ca: „Băuta”, „Buldozerul”, „Canoiştii”, „Intare festivă-Puntea suspinelor”, „Curcubeul”, „Golf pe canal”, „Gondolieri”, „Rialto”, „Pizza Ţepeş”, „Momente de relaxare”, „Dans sincron”, „Trena”, „Hidrobicicleta” etc. Esenţial este că Florian Doru Crihană ştie să nu fie banal, ştie să-i ofere receptorului clipe care să-i încălzească inima, să-l destindă, să-l relaxeze şi de ce nu, să-l facă să gândească.



Artistul nu face caricatură în sensul tradiţional al acestei noţiuni, ci pictură de şevalet în care umorul şi satira sunt axul vertebral al fiecărei lucrări. Umor de situaţii, umor comportamental, rezultante nu numai ale subiectului avut în vedere, ci a întregului ansamblu iconic ce acoperă spaţiul plastic. Lucrările lui, compuse cu profesionalism, responsabilitate şi cu un deosebit respect pentru arta adevărată, trebuie văzute şi revăzute, fiindcă aşa cum sublinia însăşi o colegă de breaslă a lui Crihană, caricaturista şi pictoriţa Irina Iosip, „de fiecare dată ai parte de noi şi surprinzătoare descoperiri, revelaţii personale, motive de comparaţie, uneori, poate, chiar neintenţionate de către autor”.

Corneliu STOICA



Cristian Marcu printre samurai

duminică, 21 martie 2010

Colorata Japonie propune un interesant concurs lunar, întins elastic între aprilie - decembrie 2010, fiecare lună demarând cu o nouă temă, iar premiile finale sunt substanţiale. Sun Shine este numele acestui inedit concurs de caricatură, iar graficianul Cristian Marcu a fost invitat să facă parte din juriu, alături de alte nume-blazon ale desenului satiric mondial, precum ucraineanul Vladimir Kazanevsky sau polonezul Marcin Bondarowicz.

Zi de Zi: Cristian Mihăilescu ("Gândul")

joi, 18 martie 2010




Cristian Mihăilescu face parte din generaţia golden-old-boys ce au împresurat cu creioanele lor paginile revistei “Urzica”. A debutat în 1968 alături de Sorin Postolache şi Mihai Pânzaru-PIM în revista “Amfion”. Saltul la «Urzica», Everestul oricărui caricaturist din acele timpuri, s-a produs în 1978, fiind urmat de apariţii pe scena graficii satirice susţinute de revistele «Flacăra», în rubrica Racul coordonată de Sorin Postolache şi Ion Predoşanu, şi «Flacăra-Rebus» unde criticul de artă, de atunci, şi condeierul moravurilor de azi, Tudor Octavian, promova flama unei arte considerate periferică. În erupţia jurnalistică ce-a urmat anului 1989, Cristian Mihăilescu şi-a găsit loc evolutiv, desenele sale, majoritatea, şfichiuitoare politic, fiind ştanţate în paginile multor publicaţii ale vremii: Ora, România Liberă, Zig-Zag, Expres, Expres Magazin, Libertatea, Românul, Independentul, Meridian, Infractorul, Poliţia Română, Economistul, etc. Din1992 a devenit secretar de redacţie şi apoi secretar-general de redacţie la Baricada, şi bineînţeles caricaturistul ei. Lucru care s-a repetat la Ultimul Cuvânt, Ziua, Evenimentul Zilei, Monitorul de Bucureşti, Privirea, Curentul. Din 2002 se stabileşte în redacţia ziarului Adevărul unde se axează doar pe activitatea de caricaturist de presă, iar, apoi, din 2005, la Gândul, unde deţine rubrica permanentă Gândul Rău.



Dum Dum: Cum e zi de zi la ziar?

Cristian Mihăilescu: Din1992 am mers în fiecare zi la ziarul sau revista la care am lucrat. Având pe cap responsabilităţile secretariatului de redacţie mi-am făcut, totuşi, timp pentru a crea caricaturi la publicaţia respectivă, ştiind foarte bine bucătăria ziarului, unde şi când e nevoie de ele, chiar dacă n-au fost zilnice. De când am venit la Adevărul, şi în special de când am rubrica permanentă în Gândul, situaţia s-a schimbat. Sarcina e clară: o caricatură pe zi (uneori chiar mai multe).


Dum Dum: Ce se întâmplă într-o zi fără inspiraţie?

Cristian Mihăilescu: Avem mare noroc cu politicienii noştri. Nu prea ne lasă în pană de inspiraţie. Sunt atât de “buni” că de multe ori n-ajunge o caricatura pe zi, ar fi loc de mai multe.


Dum Dum: Cum vi se pare o zi fără caricatură?

Cristian Mihăilescu: Am tot timpul la mine un carneţel şi un pix, şi în concedii sau în puţinele zile libere le folosesc, parafrazând dictonul: Nici-o zi fără… o caricatură.






In memoriam Glauco

miercuri, 17 martie 2010

Acum câteva zile, un cunoscut caricaturist brazilian, Glauco (Glauco Villas Boas, 53 de ani) a fost asasinat împreună cu fiul său în timpul unui jaf armat. O moarte absurdă şi ireală. Sau poate o jerfă mitologică pentru însufleţirea unor peniţe viitoare.
Graficianul Cristian Marcu aduce un omagiu acestui artist fără prea mult noroc...

by Cristian Marcu

Pena-Pai pe divanul postmodernist persan

luni, 15 martie 2010

Cine urmăreşte constant evenimentele caricaturii mondiale va constata că cele mai activ-informative spaţii web aparţin arealului iranian, un segment al redutei culturale împotriva unei dictaturi ideologice. Şi cum vechea Persie admitea confruntările voiniceşti, actualii locatari ai imperiului îşi provoacă confraţii întru peniţă la numeroase concursuri. Cel mai nou dintre ele, denumit cu vervă tehnologică - Yahootoonz, şi-a anunţat premianţii, iar o diplomă a revenit caricaturistului ploieştean Iulian Pena-PAI.

Iulian Pena-PAI
diploma
Yahootoonz 2009
(Iran)

Aniversare Horia Crişan

duminică, 14 martie 2010


Undeva, prin miezul Transilvaniei, există un nucleu pulsatil al caricaturii româneşti ce menţine această artă grafică într-o sănătate onorabilă. Acest nucleu are un nume: Horia Crişan. Născut pe 12 martie 1960, la Hunedoara, Horia Crişan îşi sărbătoreşte maturitatea cronologică la Deva, de unde a oferit caricaturii româneşti & internaţionale numeroase desene ce au fost răsplătite cu 82 de premii de-a lungul, latul şi diagonala a 16 ţări.
Pe lângă această activitate strict personală, Horia Crişan a mai finanţat şi editat revista "Caricatura" (1999-2001), a organizat şi, iarăşi, finanţat Concursul Internaţional de Caricatură HumoDeva (2001-2007), iar editura sa, ce-i poartă şi numele, a publicat în ultimii ani câteva albume şi cataloage de caricatură, printre puţinele repere ale publicisticii de grafică satirică din ultimul deceniu.
Horia Crişan
este primul caricaturist român care şi-a reinventat stilul folosind grafica computerizată. A publicat 8 cărţi, iar toate aceste activităţi se cer continuate cu folos pentru caricatura românească.
La Mulţi Ani, Horia Crişan!

Octavian Bour: dresor de vicii

sâmbătă, 13 martie 2010

Unul dintre cele mai aristocratice Saloane internaţionale de caricatură (şi al doilea ca vechime dintre marile "dueluri" grafico-satirice rămase active, după Tolentino), "Umoristi a Marostica" aflat la ediţia 42, a aruncat în arena confruntării dintre peniţe şi luciditatea ludică tema: Vicii.
Confuntarea cu un asemenea subiect poate semăna cu o coridă. 235 de graficieni satirici din 42 de ţări şi-au ascuţit neuronii pentru a "domestici" balaurul vicios, drapându-l cu un nimb haios, din încrâncenare deviind în relaxare.
Joaca-i joacă, dar pe premii, iar Marele Premiu "Scacchiera", la secţiunea strip, a revenit caricaturistului clujean Octavian Bour care l-a luat ca reper pe Bacchus cu instincte inversate. Operaţia estetică a reuşit! Felicitări maximale, Octavian Bour!


Octavian Bour
Marele Premiu "Scacchiera"
42 edizione Umoristi a Marostica 2010
(Italia)


Rudi, apt pentru noi turniruri

miercuri, 10 martie 2010



Anii din vieţile caricaturiştilor sunt ca numărul de pagini din cărţile cu basme pe care ei însuşi le ilustrează: puterea voinicului se arată odată cu trecerea paginilor, spre miezul poveştii, şi se împlineşte cu intrarea în legendă.
Azi, un mare caricaturist român, dar cu alúră de cavaler burgund a cărui peniţă i-a fost lance fidelă în turnirurile caricaturii, îţi sărbătoreşte o vârstă majestuoasă: 70 ani de pace şi de victorii!
La Mulţi Ani, Rudi Schmückle!


Cartoon Anthology (by JPP)

luni, 8 martie 2010

CARTOON ANTHOLOGY
by Julian Pena-Pai




În breasla caricaturiştilor, Iulian Pena este perceput ca un PAI contondent care bulversează inerţii molcome, ridicând celebra „batista pe ţambal” atât de apreciată în sertarul nostru românesc. Intenţiile lui sunt certe: menţinerea calităţii în arta graficii satirice şi biciuirea oricărui simptom de alienare a liniilor umorului.
Iulian Pena-PAI a debutat în paginile revistei Urzica în 1973, apoi a urmat fireasca ascensiune, poate cam lentă pentru ambiţiile oricărui tânar creator, prima participare internaţională a fost la Gabrovo (Bulgaria), în 1979, iar prima recunoaştere internaţională s-a ivit peste 4 ani, în 1983, când i s-a oferit o „menţiune de onoare” în cadrul unui puternic Salon – Yomiuri Shimbun (Tokyo, Japonia), apoi au urmat 88 de premii internaţionale şi 23 naţionale, şi numeroase prezenţe în juriile concursurilor. Poate sunt mai puţin relevante aceste cifre, mai există şi alţi caricaturişti români cu panoplia înzestrată cu trofee, dar tocmai această efervescenţă competiţională l-a impulsionat pe Iulian Pena-PAI să construiască o colecţie impresionantă de cataloage ce conţin „idei de aur” ce au presărat sare şi piper de-a lungul timpului şi zâmbetelor ce l-au însoţit.
Din cele peste 650 de albume adunate în colecţia sa, Pena-PAI a selectat aproximativ 1000 de desene, ce au fost în competiţie în cele mai puternice Saloane internaţionale din perioada 1970-1990 (Ancona, Marostica, Gabrovo, Montreal, Nassredin Hodja, Skopje, Tokyo) şi câteva din România (HumoDeva, Uriziceni) – toate acestea pentru a constitui un excelent ghid pentru amatorii de grafică satirică de foarte bună calitate, cât şi un reper virtuos pentru cei ce vor să intre în grupul de elită al caricaturii sau cei care sunt deja consacraţi. Această antologie va continua să fie „energizată” cu desene ce va acoperi perioada 1990-2000.

Însuşi autorul îşi motivează acest demers pătimaş, la care lucrează de 6 ani, susţinut tehnic şi moral de un alt caricaturist, Horia Crişan, ce i-a oferit spaţiul web, printr-o declaraţie frustă, specifică temperamentului său:
«Toata tinereţea artistică mi-am petrecut-o pe lângă diverşi Maeştri, individualişti, ce ţineau "sub saltea" cataloagele internaţionale. S-au dus, dar cataloagele au rămas tot la saltea. Sunt multe case cu poduri cu o bogăţie de cataloage. Erau într-o castă ad-hoc, ce ne ţineau la distanţă de artiştii din lume şi creaţia acestora. În ţară nu puteai vedea decât subiecte cu frizeri şi ospătari, celelalte teme fiind tabu. Circulau în anii '70 câteva premii internaţionale, care, pe atunci, aduceau mare faimă în ţară....Accesul tinerilor la Saloane era limitat arbitrar tocmai să nu le luam posibilele premii internaţionale. Pasiunea pentru caricatură a făcut, ca mai târziu să strâng o colecţie foarte bogată de cataloage. Azi scot de "sub saltea" colecţia mea, e păcat să se piardă. Eu am scos-o. Ei niciodată...»



[link general] [link: tema sport] [link: tema Romania]

Festivalul naţional de umor “ LIVIU OROS “

vineri, 5 martie 2010

Casa de cultură "Drăgan Muntean" Deva
&
Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale
Hunedoara

organizează

Festivalul Naţional de Umor
"LIVIU OROS"
ediţia a X a
26 - 27 martie 2010
Deva



Regulament

Festivalul de caricaturaă şi grafică satirică “ Liviu Oros “, are caracter naţional şi se adresează tuturor creatorilor de gen, în ideea de a promova şi valorifica potenţialul creativ al acestora.


1. Caricaturiştii-portretiştii-graficienii, vor trimite lucrările (maxim 5 - la dimensiune 210/297) până la data de 20 martie 2010 (data poştei) .

Premiile în valoare de 1000 lei vor fi acordate de juriul de specialitate, lucrările premiate fiind cuprinse în catalogul salonului de grafică satirică şi caricatură editat cu acest prilej.

Vernisajul salonului, decernarea premiilor şi spectacolul artistic, vor avea loc în ziua de 26 martie 2010, concurenţii premianţi fiind anunţaţi din timp pentru a participa la eveniment.


2. Ca tematică, de preferinţă, se vor aborda situaţii, momente, întâmplâri din actualitatea imediată, însă nu exclusiv.


3. Lucrările vor fi expediate până la data de 20 martie 2010 la adresa: Casa de Cultură "Drăgan Muntean", P-ţa Victoriei nr. 4, Deva

sau la adresa de e-mail: casadeculturadeva@yahoo.com


4. Juriul concursului va acorda premiile asigurate de organizatori , la care se adauga alte premii oferite de reviste literare , ziare , sponsori , etc.


5. Cheltuielile de transport ale concurenţilor câştigători, vor fi decontate de organizatori. Deasemenea, se va asigura masa şi cazarea premianţilor, juriului şi colaboratorilor, în zilele de 26-27 martie 2010.


6. Informaţii suplimentare la telefon/fax: 0354 408907-

prof. Vali Ilyes-0721055037- mail-vali_ilyes@yahoo.com



International Exhibition of Satirical Graphic - Suceava 2010

miercuri, 3 martie 2010

Festival Satirical Bucovina – 2010




The International Exhibition

of Satirical Graphic

MONITORUL de Suceava

the 4rd Edition, 2010

The Bucovina Museum Complex from Suceava (Romania) invites you to participate to the International Exhibition of Satirical Graphic Monitorul de Suceava, the 4 rd Edition, 2010. The Monitorul de Suceava is important newspaper from Suceava city www.monitorulsv.ro .


1. The International Exhibition of Satirical Graphic has as theme: “Journalist in 2010”

2. We address to all the professional and amateurs cartoonists regardless their age from all over the world.

3. The number of sent cartoons is maximum five.

4. Please attach in .DOC format a brief presentation of your artistic activity (surname and first name, exact address, e-mail address, a photo and your CV)

5. The exhibition prizes is:

- Prize Monitorul de Suceava = 500€ + diploma + gold medal

- Three mentions = diploma + medal

6. The cartoons must be sent at the e-mail address: contact@artboa.ro and they must be of 300 dpi minimum resolution, A4 format, realized in any technique: black and white or colour,

or the cartoons must be sent at the address:

Complexul Muzeal Bucovina Suceava,

Str. Ştefan cel Mare, no.: 33, Suceava, cod: 720003, Romania

7. All the events of the exhibition will be published in the web page of the Monitorul de Suceava www.monitorulsv.ro. Newspaper Monitorul de Suceava reserves the right to publish works in advertising purposes. All the artists who will enter the saloon will receive the virtual catalogue of the exhibition

8. If you want to participate at this event, please send your cartoons until 15th of September 2010.

9. The exhibition will be opened for the public in november 2010.

10. The sent cartoons can be bought by the public, that is why please note the price for each original work in order to receive the equivalent of the cartoon.



Members of Jury:


Mihai Panzaru PIM - cartoonist

George Licurici - cartoonist

Ovidiu Ambrozie Borta BOA- cartoonist

Constantin-Emil URSU - Director Complex Museum Bucovina Suceava



Fotbal vegetal

luni, 1 martie 2010

Premiile "Novello" (Giuseppe Novello, 1897-1988, celebru grafician satiric italian) susţinute de Primăria oraşului natal al artistului, Codogno, tind spre o infiltrare în elita concursurilor de caricatură internaţionale, ca un fel de continuare a unor Saloane cu faimă în anii '70-'80 (Bordighera, Vercelli) ce transformase cizma italiană într-un condur de aur râvnit de cei mai ludici dintre caricaturiştii lumii.
A 5a ediţie a propus o temă rotundă: "Lumea balonului. Campionatul mondial de fotbal din Africa", iar caricaturistul timişorean Nic. Lengher a rostogolit, driblat şi a marcat estetic, obţinând un triumfal premiu 3, trimiţând toate frustrările noastre fotbalistice la odihnă în junglă.